Detekce vlaku

Odpovědět
MartinL
Příspěvky: 252
Registrován: 24 úno 2013, 14:13
Kontaktovat uživatele:

Detekce vlaku

Příspěvek od MartinL »

Nevíte někdo jak je realizována detekce (opravdového) vlaku před železničním přejezdem? Syn nadhodil tento dotaz a nepodařilo se nám nic relevantního najít (nevíme jak se strýčka googla zeptat).
Uživatelský avatar
Dex
Administrátor
Příspěvky: 1519
Registrován: 16 úno 2013, 14:26

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od Dex »

Zkuste kouknout do téhle prezentace https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... sM7EuLS_T8

Laicky se domnívám, že na detekci vlaků v úsecích jsou pak navázané i závory. Určitě to ale bude mnohem košatější téma se spoustou odboček, vyjímek atp. Btw princip z té prezentace je tuším i v metru.
"all your robots are belong to us"
robodoupe.cz
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od jrt »

jrt
MartinL
Příspěvky: 252
Registrován: 24 úno 2013, 14:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od MartinL »

Díky Jirko za dobrý tip. Tak nějak jsem si to představoval. Když tedy hodím na koleje kovovou tyč, tak začne zvonit přejezd?
Dnes jsme šli po kolejích od přejezdu (cca 700 m) a všechny koleje byly "poctivě" svařeny kabelem (tedy asi na třech místech jim to už upadlo, na prvních 200 m chybělo 9 úpinek k pražcům, pak už jsme to ani nepočítali). Tzn. že ty kolejové úseky musí být ještě delší. Ale, co jsme pozorovali, tak přejezd začíná cinkat, když je vlak asi půl kilometru před ním.
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od jrt »

Trať je rozdělená na různě dlouhé (podle potřeby) úseky, které jsou od sebe izolované. Jakmile v tom úseku spojíš kolejnice, úsek je vyhodnocen jako obsazený a pak už závisí na místních poměrech, co se stane.
Ale ono je to ve skutečnosti ještě poněkud komplikovanější, třeba když je přejezd blízko stanice, tak se závory zavřou až v momentě, kdy se vlaku rozsvítí "zelená" a otevřou, až vyjede ze sledovaného úseku.
Ad tyč přes koleje: aby se úsek správně propojil, musí mít vozidlo správnou váhu, protože se vyhodnocuje odpor smyčky. Čili se stává, že malé traťové vozíky úsek neobsadí, závory se nesklopí a pak jsou z toho videa na YouTube. Ale oni řidiči takových vozíků vědí, že musí dávat pozor a jet přes přejezd opatrně.
jrt
MartinL
Příspěvky: 252
Registrován: 24 úno 2013, 14:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od MartinL »

Tak jsme to s nabytými znalostmi odpoledne ještě jednou prošli. Cca 3 m od silnice jsou na každé straně oddělené kolejnice a od nich vedou "nějaké" dráty. Od toho úseku přes silnici jen na jednom konci (asi to bude ten sériový obvod - pro bezpečnou indikaci volno) a ty další úseky mají přívody na obou koncích (tedy asi paralelní obvod - pro bezpečnou indikaci obsazeno). Ten úsek byl delší než jsme čekali - skoro kilometr. Ještě jednou díky, už asi tušíme, jak to pricipiálně funguje.
micer
Příspěvky: 180
Registrován: 12 čer 2014, 19:14

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od micer »

Odpověď od kolegy "od fochu", který sem nemá přímo přístup:

Problematika elektronického přejezdu je dost složitá a používá se několik způsobů detekce vlaku.

U nás jsou v podstatě dva - izolované kolejové úseky, napájené frekvencí řádově ve stovkách Hz. Jak už tady bylo řečeno, zkratováním kolejnic se vyhodnocuje přítomnost vlaku. Celé hlídání je rozděleno na tři části - první úsek před přejezdem aktivuje přejezd (červená světla, zvonec, závory).
Druhý úsek začíná před přejezdem samotným a končí za ním. Jakmile tento úsek je uvolněn, přejezd se deaktivuje a pokud je na přejezdu instalováno bílé světlo, tak to se rozsvítí až po uvolnění třetího úseku za přejezdem. Tyto tři úseky fungují stejně jedním nebo druhým směrem. Délka jednotlivých úseků je rozdílná a je hlavně odvislá od provozních rychlostí vlaků na dané trati. Tento systém je u nás v provozu odhaduji tak od padesátých nebo šedesátých let minulého století. Byl poplatný své době a funguje dodnes. Při jeho použití se ovšem muselo brát v úvahu několik faktorů - byly s ním trochu problémy na zauhlených tratích - severočeská hnědouhelná pánev kde bylo uhlí všude... a podobně, kde byl železniční svršek plný uhelného prachu. Takže se dost často tyto lokality čistily... A druhý faktor byl udržovat kolejnice čisté, bez rezu. V minulém století toto bylo ošetřeno předpisem a pravidelně se kolejnice čistily (odrezovaly) mechanickými prostředky (drátěné kartáče a podobně na speciálních vozech). Dnes je tento problém vážnější a to na lokálních tratích, kde jezdí jeden nebo dva páry vlaků denně. Při špatném počasí, v horském terénu, kdy dojde ke kondenzaci vody na kolejnicích a následnému vzniku koroze lehounký motoráček tuto vrstvičku neprorazí a je hotovo... A aby toho nebylo málo, tak na elektrifikovaných tratích musí být koleje z důvodu trakčních proudů po celé délce vodivě spojené. Pro oddělení frekvenčního napájení jednotlivých úseků a naopak vodivé spojení pro trakční proud se používají stykové transformátory https://www.azd.cz/admin-data/storage/get/230-

Druhý způsob je podstatně mladší a používají se tzv. počítače náprav. Pro zájemce je stručný popis např. tady https://docplayer.cz/30869870-Pocitac-n ... r-amc.html . Je to bezpečný způsob detekce, sice náročnější na výrobu, ale odpadají problémy prvního popsaného řešení.
Jinak princip tří úseků je stejný.
Hajnej
Příspěvky: 1
Registrován: 27 led 2021, 15:51

Re: Detekce vlaku

Příspěvek od Hajnej »

U přejezdů doznal princip tří obvodů v průběhu času jistých modifikací a ve své původní podobě už spíš jen někde dožívá. Střední obvod se totiž už před cca 50 lety začal nahrazovat neohraničeným kolejovým obvodem pracujícím s frekvencí okolo 50 kHz, která ocelovou kolejnicí moc daleko neproleze. Proto to na první pohled vypadá, že kolejové obvody jsou jen dva. Ty neohraničené obvody jsou připojeny cca 15 metrů od sebe, aby jednobodový zkrat (třeba průjezd pásáku) neaktivoval oba současně. Mají však malý přídržný poměr (= velkou hysterezi), takže se při jízdě vlaku stačí druhý aktivovat dřív, než se první deaktivuje.
Od dob počítačů náprav se pak používá řešení, že se přibližovací úseky navzájem překrývají a funkci středního obvodu přebírají směrové výstupy počítacích bodů v blízkosti přejezdu.
Na první pohled to vypadá, že se s tím středním obvodem dělají zbytečné ofuky, je ale třeba si uvědomit, že ani KO, ani PN neumí poznat, kde přesně vlak uvnitř přibližovacího/vzdalovacího úseku je a kterým směrem jede. Proto je kritérium anulace (zhasnutí červených hned po průjezdu vlaku a ne až po opuštění vzdalovacího úseku) poměrně přísné, aby se nějakou nešťastnou shodou okolností nevytvořilo falešně.
Odpovědět