Motor v hodinách

Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Motor v hodinách

Příspěvek od fulda »

Ahoj,

dám svůj dotaz například sem.
Začnu trochu zeširoka, abych vysvětlil situaci. Použiji kus textu z TOHOTO článku.
Obecně se zrychlené hodiny používají v železničním modelářství proto, aby bylo možné jezdit podle grafikonu a přitom nebylo nutné dlouho postávat ve stanicích a také aby se mírně zamaskoval fakt, že stanice jsou od sebe vzdálené v přepočtu zhruba 200 metrů pro měřítka H0 a 500 metrů pro měřítka N.
Dnes mne oslovil Richard, že by chtěl udělat "orloj". Orloj je něco co připomíná spíš big ben, ale to je jedno, prostě uprostřed místnosti stojí sloupek který má ze čtyř stran hodiny (třeba TYHLE) a ty hodiny ukazují JEDNOTNÝ (nikoli přesný) čas.

s časem se různě pracuje, někdy jde rychleji, jindy jde pomaleji a nebo se zastavuje. K tomu se používají menší "matiční" hodiny:
Obrázek Obrázek

Budu trochu předpokládat, že víte jak se ovládá motor v hodinách, pokud nevíte, tak TADY je popis.

Prostě krokáč který má jen jednu cívku, běžné pracovní napětí cca 1,5V, proud není velký.

A teď kam směřují mé otázky - potřeboval bych nějak vyřešit přenos signálu z matičních hodin do dceřiných.
Trochu se obávám, že pokud vezmu nějaký H můstek a pošlu si drátama těch 1,5V přímo do všech 4 motorů, tak to co dostanu po 10 metrech kabelu nebude k použití.
Takže mne napadají dvě možnosti:
  1. použít nějaké sofistikované komunikační rozhraní (max485)..
  2. použít hrubou sílu a signál dopravit do dvou relátek, která pak budou vytvářet pulzy
Co si o tom kdo myslíte? Kterou variantou se vydat?? Jen pro informaci - používají se hodiny zrychlené cca 6-8x, takže pokud relátka, tak musí zvládnout takové pulzy.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od jrt »

A proč nemůžeš mít H-můstek pro každé hodiny zvlášť a jejich vstupy spojit paralelně? Pokud tam bude velké rušení, tak oddělit optikou a natvarovat SKO.
jrt
Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od fulda »

Tak to už mi přijde jedno, jestli ošetřuji signál před H-můstkem a nebo signál za ním.
Pochopitelně se této variantě nebráním.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od jrt »

Za H-můstkem ošetřuješ výkonový signál, navíc pracující do indukční zátěže, před můstkem ošetřuješ logický signál, nenesoucí téměř žádný výkon a pracující do téměř ideální rezistentní zátěže. Mě to tedy tak úplně jedno nepřijde...
jrt
Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od fulda »

To jo, s tím souhlasím. To že je to jedno jsem myslel z pohledu toho projektu. Jako že nemám žádné preference.

Pokud by byla řeč o ošetření signálu před H-můstkem, tak by jsi použil co? Já si dovedu představit třeba použít 2 páry UTP kabelu a krmil je z MC3487 a na druhé straně bych to chytal do MC3486. Za to celé bych dal 74..245 na místo H-můstku s tím že propojím pokaždé 2×4 vstupy a na každý pár výstupů připojím jeden motor.
Ušetřenými páry si pošlu GND a +12V, ze kterých na straně orloje udělám +5V s použitím 7805.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od jrt »

Podle mne je to kanón na vrabce. Použij 74xx540/1, které mají SKO s velkou hysterezí na vstupu a na jejich vstup zapoj proti zemi rezistor takové hodnoy, aby vedením od budiče teklo přibližně 10 mA. To podle mne úplně postačuje, alespoň já jsem takovéhle zapojení použil mnohokrát v podmínkách s masivním rušením a nikdy nezklamalo.
jrt
jova
Příspěvky: 361
Registrován: 16 pro 2013, 11:40

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od jova »

Osobně bych to zkusil nejprve bez těch všech opičáren. Na 10m se těch 1,5V při tom proudu co to bude brát určitě neztratí.
Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od fulda »

Ahoj vespolek,

zase jsem se vrátil k tomuto tématu, které jsem před časem opustil bez dotažení do konce.
Napadla mne ještě jedna možnost - že bych si posílal po vedení nějaké větší napětí a na konci ho pomocí prostého odporového děliče snižoval.
Pokud budu chtít být ohleduplný k tomu motoru, tak si k němu přidám ještě dvě dvojice antiparalelních diod (zkratovanej gretz), aby na něm bylo napětí blízké jeho pracovnímu 1,4V.

Jako můstek použiji něco jednoduchého, třeba TC4427COA a bude to. tím bych si mohl značně zvětšit odolnost proti rušení a na straně "přijímače" bude jen pasivní část.

Co si o tom kdo myslíte?

Jindra
Přílohy
motor.png
motor.png (4.87 KiB) Zobrazeno 8778 x
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od daton »

Jo s těmi rezistory to je rozumné jen bych za ta rezistory dal ještě dvě diody v serii aby vytvořily úbytek 1,4V, potom tam budeš moci poslat větší napětový impuls jehož výkon se vyzáří v podobě tepla na odporech .
Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Re: Motor v hodinách

Příspěvek od fulda »

daton píše:Jo s těmi rezistory to je rozumné jen bych za ta rezistory dal ještě dvě diody v serii aby vytvořily úbytek 1,4V, potom tam budeš moci poslat větší napětový impuls jehož výkon se vyzáří v podobě tepla na odporech .
:?: :?: Však já je tam mám. Ve "schématu" je obrázek kosočtverce a v popisu se píše o dvou antiparalelních diodách, které vzniknou zkratováním gretzu.
Musí být antiparalelní, protože se na motoru mění polarita a používání gretzu, kterému zkratuješ vývody + a - dělají vláčkaři už dávno, je to jednodušší na pájení a často i levnější.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Odpovědět