Jak napájet motory?
Napsal: 25 úno 2025, 20:37
Už dlouho přemýšlím o tom, jak je to s motory. Hlavně mám na mysli "obyčejné malé" DC motorky do hraček jako autíčka.
U takových motorků se většinou udává napětí, na které jsou určeny. Co to ale doopravdy znamená? Myslel bych si, že napětí je limitované ztrátovým výkonem v motorku, který je limitovaný zase jeho teplotou. Ztrátový výkon motoru je I^2 * R, přičemž proud je úměrný zátěži. Domnívám se tedy, že nominální napětí odpovídá rozumné zátěži, kdežto při velké zátěži může motor shořet i při nominálním napětí. Na druhou stranu, když se bude točit naprázdno, nemělo by mu vadit ani větší napětí, protože to se "spotřebuje" na EMF generované vyšší rychlostí a proud je stále relativně malý.
Mám takovou představu, že třeba v robotovi/autíčku na dálkové ovládání je rozumné monitorovat proud motorem, aby se zabránilo poškození v případě, že se zasekne. Pak už by mělo být poměrně snadné odhadovat aktuální ztráty v motoru a v případě, že chci zrychlit, tak do něj na chvíli pustit větší napětí, než by odpovídalo jmenovitému napětí, pokud mám ještě "teplotní rezervu." Stejně tak, pokud je variabilní zátěž (např. lokomotiva jedoucí naprázdno vs ta samá s 10 vagónky), tak se mi zdá rozumnější omezovat proud než napětí na motoru - tj. prázdná může jet rychleji bez rizika pro motor, i když napětí je vyšší. (Nebo naopak, plně naložená pojede raději pomaleji, i když nominální napětí ještě nebylo dosaženo.)
(Předpokládám, že mám baterie, které mají vyšší napětí než nominální napětí motoru a variabilní napětí z nich vyrábím PWM modulací H-můstku, což je skoro ve všech ohledech ekvivalentní nižšímu DC napětí.)
U takových motorků se většinou udává napětí, na které jsou určeny. Co to ale doopravdy znamená? Myslel bych si, že napětí je limitované ztrátovým výkonem v motorku, který je limitovaný zase jeho teplotou. Ztrátový výkon motoru je I^2 * R, přičemž proud je úměrný zátěži. Domnívám se tedy, že nominální napětí odpovídá rozumné zátěži, kdežto při velké zátěži může motor shořet i při nominálním napětí. Na druhou stranu, když se bude točit naprázdno, nemělo by mu vadit ani větší napětí, protože to se "spotřebuje" na EMF generované vyšší rychlostí a proud je stále relativně malý.
Mám takovou představu, že třeba v robotovi/autíčku na dálkové ovládání je rozumné monitorovat proud motorem, aby se zabránilo poškození v případě, že se zasekne. Pak už by mělo být poměrně snadné odhadovat aktuální ztráty v motoru a v případě, že chci zrychlit, tak do něj na chvíli pustit větší napětí, než by odpovídalo jmenovitému napětí, pokud mám ještě "teplotní rezervu." Stejně tak, pokud je variabilní zátěž (např. lokomotiva jedoucí naprázdno vs ta samá s 10 vagónky), tak se mi zdá rozumnější omezovat proud než napětí na motoru - tj. prázdná může jet rychleji bez rizika pro motor, i když napětí je vyšší. (Nebo naopak, plně naložená pojede raději pomaleji, i když nominální napětí ještě nebylo dosaženo.)
(Předpokládám, že mám baterie, které mají vyšší napětí než nominální napětí motoru a variabilní napětí z nich vyrábím PWM modulací H-můstku, což je skoro ve všech ohledech ekvivalentní nižšímu DC napětí.)