Spojení více "Serial TTL" dohromady

MartinL
Příspěvky: 252
Registrován: 24 úno 2013, 14:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od MartinL »

jakvok píše: 29 říj 2020, 20:50 Ještě bych se chtěl zeptat na ty 120Ohm odpory mezi CANL a CANH. Jestli jsou nutné a jestli se mají dát takhle na konce sběrnice nebo jestli se mají dávat třeba po určité vzdálenosti. Jak googlím, tak nacházím různé způsoby zapojení; někde chybí úplně...
Má s tím někdo zkušenosti?
Záleží na délce vedení, počtu připojených zařízení, rychlosti komunikace. Pokud je to jen pár metrů a rychlost není závratná, tak to bude asi fungovat i bez zakončovacích odporů. Jinak zapojit na konce vedení, tak jak bylo na obrázku.
jakvok píše: 29 říj 2020, 20:50 A jestli tedy platí to, že když pošlu na sběrnici invertovaná nebo neinvertovaná data, tak je odtud taky invertovaná nebo neinvertovaná přečtu. Bez nějaké další konfigurace sběrnice.
Sběrnice samozřejmě funguje tak, že to co tam pošlu, také přečtu. Klidový stav sběrnice odpovídá logické 1 na TxD, aktivní stav logické 0. Tj. standardní chování TTL UART.
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od daton »

Jen pro info záleží v jakém vozidle to provádíš. Nové Škodovky mají Can na 500Kb a to je maximum co CAN v autech umí. Následovat by měla flex ray ale to je otázka budoucnosti.
U Vozidel v období do roku 2008 tam byly souběžně dva systemy CANbus i Kline. Rychlost se u Can měnila. Dříve bylo normálních 125 i 250Kb. Obě tyto rychlosti měly tu výhodu, že když se jeden drát přerušil tak mohly fungovat dál a auto bylo bez závad. |Taky byly při těchto rychlostech vyšší provozní napětí.
U 500Kb to už takto nefunguje napětí jsou nižší, musí být vždy funkční oba dráty a ty odpory 120R jsou tam hodně důležité jako zakončovací členy. U techto rychlostí dokonce vadí pokud ty vodiče nejsou zkroucené. Při servisu vozidel je musí provádět napojení jen v krátkém prostoru a vodiče se opět musí zkroutit.
Pokud zapojuješ přístroje jako panel přístroju, motorovka nebo ABS tak tam je hodně čilá komunikace a třeba ABS v sobě zakončovací odpory má. Rovněž motorovka je v sobě má. Panel přístrojů ale ne. A na to je třeba si dát pozor prostě některé jednotky které jsou určeny jako koncové ten zakončovák mají, jiné ne. Fakt je, že pokud tam ten zakončovák není pak komunikace nefunguje řádně ani na 30cm.
Jinak neznamená to že 120R je konečná hodnota třeba právě ABS i motorovka v sobě mají zakončováky a jsou na jedné sběrnici z toho lze lehce odvodit že výsledný odpor sběrnice je jen 60R.
No a pak taky záleží na budičích toho CANbusu.
MartinL
Příspěvky: 252
Registrován: 24 úno 2013, 14:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od MartinL »

To je samozřejmě všechno pravda. Já se vyjadřoval, k tomu, zda to bude fungovat bez zakončovacích odporů na stole (auto je něco úplně jiného). A také jsem dodal, že slušné je tam ty odpory dát.
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od daton »

Jasne ja to myslel potom na stole třeba panel přístrojů to potrebuje zvláště ty novější se bez toho neobejdou,. U motorovky byt nemusí tam je implementován zrovna tak jako u abs nebo třeba airbagovce.
butan
Příspěvky: 109
Registrován: 02 dub 2019, 07:06

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od butan »

Trochu bych korigoval, co píše daton. Ve starších autech byl can s rychlostí 100kbit (100kHz) , ale ten měl úplně jiné budiče než o kterých tu mluvíme. Nazýval se (jeho fyzická vrstva) fault tolerant can. Podobně existují i budiče pro tahání canu. 1 drátem, ty jsou ale ještě pomalejší.
Na canu se zde diskutovaným budičem by měly být 2 120Ohm odpory na koncích vedení. Can (sběrnice) by měl být realizován krouceným párem podobně jako ethernet, jedním párem (žádná hvězda) podél něhož mohou být rozmístěné uzly, a zakončovací odpory na začátku a na konci toho páru. Pokud spojíte budiče na stole drátem bez jakéhokoli zakončovacího odporu nebude to fungovat! I když budou těsně u sebe.
Lubor
PS v dnešních autech se používá také FD can, kde datová část paketu má v praxi 2Mbity, ale použité součástky většinou mají mez 8Mbitů. FD can má o trochu rychlejší budič než zde diskutovaný, ale úplně jiný řadič než běžný (high speed) can. Řadič se tu ale neřeší, zde uvažujeme UART. Ani kolize se tu neřeší, takže s budiči pro FDcan můžete honit uart na 8Mbit. Uart v atmelu s 16MHz krystalem se dá provozovat na max 2Mbitech.
jakvok
Příspěvky: 17
Registrován: 26 zář 2020, 15:07

Re: Spojení více "Serial TTL" dohromady

Příspěvek od jakvok »

MartinL píše: 29 říj 2020, 21:02
jakvok píše: 29 říj 2020, 20:50 Ještě bych se chtěl zeptat na ty 120Ohm odpory mezi CANL a CANH. Jestli jsou nutné a jestli se mají dát takhle na konce sběrnice nebo jestli se mají dávat třeba po určité vzdálenosti. Jak googlím, tak nacházím různé způsoby zapojení; někde chybí úplně...
Má s tím někdo zkušenosti?
Záleží na délce vedení, počtu připojených zařízení, rychlosti komunikace. Pokud je to jen pár metrů a rychlost není závratná, tak to bude asi fungovat i bez zakončovacích odporů. Jinak zapojit na konce vedení, tak jak bylo na obrázku.
jakvok píše: 29 říj 2020, 20:50 A jestli tedy platí to, že když pošlu na sběrnici invertovaná nebo neinvertovaná data, tak je odtud taky invertovaná nebo neinvertovaná přečtu. Bez nějaké další konfigurace sběrnice.
Sběrnice samozřejmě funguje tak, že to co tam pošlu, také přečtu. Klidový stav sběrnice odpovídá logické 1 na TxD, aktivní stav logické 0. Tj. standardní chování TTL UART.
Super, funguje to. Mám to zatím na stole napíchané do nepájivých polí, takže prozatím jsem tam ty odpory nedával. Komunikuji oboustranně z PC se dvěma Picaxe. Dělá to to, co jsem chtěl.
Díky všem za pomoc.
Odpovědět