jrt píše:viki píše:Těch ozubených řemenů bych se bál, není to pevné, pruží to, natahují se.
No to snad ne? Ozubený řemen (anglicky timing belt) je vyvinut právě proto, aby bylo možno tvořit přesné, synchronně běžící převodovky. Myslíte, že kdyby ozubený řemen pružil nebo se natahoval, používal by se na pohon vačkového hřídele u spalovacích motorů?
To myslím smrtelně vážně. Bavíme-li se o pohonu CNC stroje je pohybový šroub klíčový prvek určující přesnost pohybu. Proto se na tyto šrouby používají ložiska s kosoúhlým stykem a to buď v provedení univerzálního párování a nebo s dostanční podložkou která se dobrušuje na určitou dvojci ložisek s přesností 0,004mm. Pak je dosaženo že je osa bezvůlová a tuhá. Použijeme-li ozubený řemen který je např. gumový s textilní, skleněnou či kevlarovou výztuhou nikdy nedosáhne takové podélné tuhosti jako s ocelovým šroubem. Řemen se bude vždy při rozběhu natahovat. Natahování je po čase znát a musíme řemen čas od času dopínat během čehož natahování řemene sami využíváme k tomu abychom zjistily správnou sílu napnutí řemene.
Ve spalovacím motoru se řemen využívá pro jeho nenáročnost, cennu, tichost. Přesného synchroního převodu je dosaženo díky zubům které nesmí nikdy "přeskočit" a né tím že by řemen byl tuhý a nenatáhl se. U tak krátkého řemenu jako ten co je ve spalovacím motoru je natažení tak malé že po přenosu na vačku vyvolá jen nepatrnou odchylku. Neustále pruží natahuje se a proto jej dopínáme a vyměňujem po zadaných ujetých koloetrech.
Ještě jedna ctace z časopisu Technika a trh od pana Ing. Brože:
Řemen je podélně pružný člen, jehož
tuhost je závislá na materiálu a průměru
lanek tažné vrstvy a na šířce řemenu.
Tuhost je jedním z parametrů, se kterým se
počítá při dimenzování řemenu. Najdeme
ji v manuálech řemenů. Pro představu
uvádím, že 3 m dlouhá větev řemenu
Polychain GT2 s roztečí 8 mm, s kevlarovou
tažnou vrstvou, širokého 21 mm,
se přípustným zatížením 2 400 N pružně
prodlouží o 7,2 mm. Řemeny s pevnější
tažnou vrstvou mají větší podélnou tuhost.
Tuhost zvýšíme i použitím širšího
řemenu. Těmito konstrukčními opatření
zmenšíme pružení řemenu při zadaném
podélném tahu. Řemen je pak pevnostně
předimenzován. Zatížíme-li pevnější řemen
jeho přípustnou silou, která je větší,
prodlouží se přibližně o hodnotu, která je
uvedena v příkladu.