Převodovka pro sledovač čáry

Postup stavby, dotazy, úspěchy, slepé uličky a zkušenosti
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sam
Příspěvky: 62
Registrován: 14 lis 2013, 12:53

Převodovka pro sledovač čáry

Příspěvek od Sam »

Relativně jednoduchá a spolehlivá převodovka pro diferenciální pohon sledovače čáry. Převodový poměr 14,5:1.

Materiál:
plastový L profil 25 x 25 mm z Baumaxu
pastorek 11 zubů, modul 0,5
dvě soukolí 40/10 zubů, modul 0,5
elektromotorek, průměr hřídele 2 mm, Made in China :-)
plastový distanční sloupek 10 mm, M3
šrouby M3, podložky, duté nýty průměr 3 mm, podložky, pojistné matice
plastové ozubené kolo z tiskárny nebo kopírky

Vše potřebujete pochopitelně dvakrát - jeden podvozek vyžaduje dvě převodovky...
prevodovka_3.PNG
Rozměry a uspořádání převodovky jsou zřejmé z obrázku. Klíčová je naprostá přesnost při měření a vrtání otvorů. Velmi pravděpodobně se ale stejně nevyhnete jemnému "tunění" jehlovým pilníkem... Plánovali jsme použít hliníkový profil, plast nakonec zvítězil z důvodu snadnějšího opracování při dolaďování otvorů.

Otvory pro ozubená kola vrtáme 3 mm, pro motor (v našem případě) 6 mm, co je průměr osazení na pouzdře motoru, z kterého vystupuje hřídel. Motor je k úhelníku přilepený sekundovým lepidlem za čelo pouzdra.

Hřídele ozubeného kola a hnaného kola tvoří šrouby M3, co není asi zrovna nejvhodnější, ale je to daň za jednoduchost. Náboj hnaného kola je vytvořený z ozubeného soukolí a distančního sloupku M3 x 10 mm. Sloupek a ozubené kolo nasadíme a našroubujeme na přiměřeně dlouhý šroub M3. Musíme dávat pozor, aby hlava šroubu volně prošla otvorem v ozubeném kole z tiskárny, které bude tvořit hnané kolo (většinou má tento otvor průměr 6 mm). Uspořádání sestavy je: Hlava šroubu M3, distanční sloupek, ozubené soukolí otočené menším ozubením směrem k distančnímu sloupku, matice. Přečnívající šroub M3 upneme za závit do vrtačky a obrousíme sloupek i ozubení na průměr otvoru v kole. Aniž bychom povolovali šroub, který drží distanční sloupek a ozubené soukolí pohromadě, vlepíme tuto sestavu do náboje hnaného kola sekundovým lepidlem. Po vytvrzení lepidla opatrně provrtáme otvor vrtákem M3 abychom odstranili závit v distančním sloupku.

Pomocí matic, podložek a dutého nýtku celou převodovku sestavíme, hnané kolo zajistíme pojistnou maticí. Podle tloušťky hnaného kola musíme volit délku šroubu M3, který tvoří jeho hřídel. Šrouby M3 delší než 30 mm se špatně shánějí...
prevodovka_2.png
prevodovka_2.png (183.74 KiB) Zobrazeno 4626 x
prevodovka_1.png
prevodovka_1.png (167 KiB) Zobrazeno 4626 x
Berte tento návod spíše jako inspiraci, určitě lze podobnou převodovku postavit lépe a kvalitněji... Nám ale funguje na několika podvozcích bez problémů a spolehlivě, je jednoduchá a snadno reprodukovatelná.
Odpovědět