Sledovač čáry - mechanická stránka

Postup stavby, dotazy, úspěchy, slepé uličky a zkušenosti
Odpovědět
petr-kubac
Příspěvky: 96
Registrován: 24 úno 2013, 15:43
Bydliště: Frydek - Mistek
Kontaktovat uživatele:

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od petr-kubac »

Robot, který "háže krkem po čáře" se mi trošku nelíbí ze 2 důvodů
1. Motorek který tak činí je váha navíc.
2. když otáčíte krkem do leva - reakční moment potáčí tělo robota vpravo - což je přesně opačný směr než kam se za pár desítek milisekund bude zatáčet.

Dovolil jsem si zafantaazírovat a navrhnout čidlo "úplně opačně" - tedy ne do oblouku kolem robota, ale naopak s rohy dopředu Obrázek
Počet IR senzorů, velikost, a vůbec všechno je hrubě orientační
Přílohy
Čidlo
Čidlo
"The best computer language is a solder" - "Nejlepší programovací jazyk je pájka" - Bob Pease
http://petr-kubac.blog.cz/
AlesH
Příspěvky: 323
Registrován: 25 úno 2013, 09:18

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od AlesH »

Souhlasím s tím, že robot s "otáčecím krkem" vypadá technicky nevýhodně, ale praxe dokazuje, že dokáže jezdit rychle. Konstatuji totiž, že nejúspěšnější linefollowery na letošním RobotChallenge 2013 měli přisávací turbínu, na zvýšení přítlaku k podložce. Jedině "krkem otáčecí" robot "KB UTCH" (a podobní) s nimi dokázal jakž takž držet krok (i když jim také nestačil).

Časy robotů na RobotChallenge 2013 jsou na http://www.robotchallenge.org/scripts/t ... trols=true

Na souhrnném videu z RobotChallenge to není moc poznat, protože video je podkresleno hudbou, ale na jiném videu vítězného polského robota "Shock" je jasně slyšet, jak ta turbína "řve".
http://www.youtube.com/watch?v=3135VpFFrZo

Na tom původním videu jede "Shock" zřejmě cca od času 1:10 - http://www.youtube.com/watch?v=T2-itv2D1YI

Turbínu měli i další polské vysoko umístěné roboty ("Impact", "Flash" nebo třeba "Feniks3" - http://www.youtube.com/watch?v=HRQVT-W5Qo4 ).

Turbínu měl i robot "Macliner 2.0" - http://www.youtube.com/watch?v=fK4_e3QcXiY , kterého už ale "neturbínový" robot "KB UTCH" dokázal předhonit.

"Krkem otáčející" robot LKB UTCH" jezdí např. takto - http://www.youtube.com/watch?v=7KqpTZ9NLco

Ani turbína určitě není úplně všemocná, protože např. robot "Tezeusz2" ji měl také, ale skončil až na 23. místě. Záleží tedy rozhodně i na dalších komponentech robota.
http://www.youtube.com/watch?v=OBfFwToJxec

Přiznám se, že původně jsem toho "krkem otáčejícího" robota nehledal kvůli tomu otáčení, ale na tom videu bylo především vidět to, jak se robot pomalejší jízdou "naučil trať" a potom ji podruhé projel mnohem rychleji díky tomu, že na rovinkách hodně zrychlil a před zatáčkou zase včas zpomalil (ještě mnohem dříve, než by ji zaregistroval předními čidly). To video jsem už nenašel, ale stejná věc je dobře vidět na záběrech z nějaké japonské soutěže.
http://www.youtube.com/watch?v=AriuYTqxAMg
http://www.youtube.com/watch?v=HdUVNL5-SgY

Osobně si tedy z tohoto "průzkumu" zatím odnáším tyto poznatky a doporučení (je to jen "odkoukané", nedokážu to popsat "analyticky"):
- kdo chce opravdu vyhrávat, musí přítlak robota zvýšit přisávací turbínou
- přední čidla by měla být na dlouhém a lehkém "čumáku" (=> včasná a rychlá reakce na zatáčku)
- pohonná kola musí mít perfektní přilnavost (=> silikonová) a těžiště by mělo být co nejníž (aby robot při brzdění a zatáčení neklouzal)
- robot musí mít vysokou rychlost a dynamiku (motory musí být dost silné a musí rychle reagovat [bez setrvačnosti])
- celý robot by měl být poměrně lehký a s malým rotačním momentem setrvačnosti (=> většina hmotnosti uprostřed mezi koly)
- pokud možno nech robota naučit trať odometrií a pak na rovinkách hodně zrychluj a ještě před zatáčkou zase zpomaluj
- na šířce bloku čidel čáry až tak moc nezáleží, ale počet senzorů i celková šířka musí stačit na přesnou a spolehlivou regulaci směru

Plus dvě "analyticky" dříve zjištěné zásady:
- vzorkuj čidla čáry jak nejrychleji dokážeš (aby ti čára neutekla bez povšimnutí)
- měj střední čidla čáry dost blízko u sebe (aby čára nemohla procházet mezi čidly bez povšimnutí a aby regulace směru mohla být jemná a přesná)

Máte někdo další vhodná doporučení? Nebo je nějaké moje výše uvedené doporučení chybné? Dejte sem vědět.

Osobně bohužel musím konstatovat, že takto konstruovaný linefollower je na moje možnosti asi příliš složitý a technologicky náročný (nemám dílenské vybavení na dostatečně přesnou práci). Některé principy ale možná půjdou aplikovat i na "dílensky nedokonalého" robota. Možná to zkusím, uvidíme.

P.S.: Nad "obráceně prohnutým" blokem čidel jsem také uvažoval, ale domnívám se, to obrácené prohnutí moc výhod nepřinese. Když i ta prostřední čídla posuneme dopředu (aby byla cca na úrovni těch původních rohů), tak se to celé možná bude chovat ještě lépe (začátek zatáčky zachytíme středem bloku čidel dříve, než bychom zatáčku zachytili bočními rohy). Dlouhý "čumák" mi tedy zatím připadá podstatnější, než "směr prohnutí bloku čidel".

P.S.2: Podle mne je zajímavé i "fails" video, na kterém je vidět, co všechno a jak může při soutěži linefollowerů (advanced) selhat.
http://www.youtube.com/watch?v=DulhbD-7L7c
MechEdu

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od MechEdu »

Dobrý den,
než jsem se dostal k prezentaci mého názoru, koukám, že se diskuse hnula jiným směrem, tak se omlouvám, pokud jsem již off-line :-).

Dovolím si osvětlit mé chápání v pojmenování 3PI. V mém okolí, se obecně diskutují dvě hypotézy, první poukazuje na rozměr a tvar robota (3in=3*2,54=7,62cm) kdy 3 je průměr v palcích a PI jak všichni vědí je odkaz na kruhový tvar.

Druhá hypotéza tvrdí, že název 3PI, má symbolizovat něco jiného. Pokud by se napsalo 3PID, asi by bylo všem jasné co, tedy řízení třemi regulátory. No a oblíbené „vynulování“ derivační části dává 3PI.
Podle mého názoru je pro ideální řízení robota na čáře potřeba třech regulátorů, ale to už hodně předbíhám, doufám, že se k nim dostaneme.

Klíčem k dalšímu bádání je zadní náprava. Bodie velmi dobře popsal vliv velikosti nápravy na Ts a na schopnost projet zatáčku bez reverzace jednoho z motorů.

Závěrem ze zkoumání wg mělo být zjištění, že čím delší osa je, tím více otáček motor musí udělat, aby realizoval regulační zásah. Díky tomu Ts bude růst. Samozřejmě delší osa pomáhá překonat momenty setrvačnosti plynoucí ze zrychlování. Zde záleží na konstrukci robota, zda mu půjde rychleji čelit zvýšeným krotícím momentům, nebo zvýšeným počtu otáček.

Dalším důležitým faktorem, plynoucí z velikosti zadní nápravy je její hypotetický „převodový“ poměr. Každý kdo čte toto fórum, ví, že náš robot zatáčí rozdílem rychlosti vnějšího a vnitřního kola. Odtud známé „robot s diferenciálně řízeným podvozkem“.

Vsadím se, že každý kdo se snažil „záhadu“ vlivu wg na chování robota rozluštit, došel k výrazu, který mu řekl, jakou dráhu musí vnější a vnitřní kolo ujet při známém poloměru zatáčky, popřípadě jaké otáčky musí být na vnějším kole, a jaké na vnitřním. Poměr těchto veličin je náš hypotetický převodový poměr „ig“, který „česky“ řečeno říká, kolikrát více se má otočit vnější kolo oproti kolu vnitřnímu, při známém poloměru zatáčky.

Jistě, krásné, ale kdo robotu řekne jaký je poloměr zatáčky, který zrovna robot projíždí? Před zahájením jízdy bezpečně známe pouze minimální poloměr.

Ano, jedná se o první a mnohdy jediný regulátor v algoritmu. Jednoduše řečeno, úkolem prvního regulátoru, řekněme 1PI je co nejrychlejší nalezení poloměru zatáčky, nebo chcete-li jinak, poměru mezi otáčkami vnějšího a vnitřního kola na základě hodnot z čárového senzoru. Dokonce, pokud je již regulační odchylka blízká nule a otáčky jednotlivých kol jsou různé, ze znalosti ig můžeme odvodit poloměr právě projížděné zatáčky.

Omlouvám se, že nepíšu výrazy a nekreslím obrázky, ale AlesH, nasadil tak vysokou laťku v prezentaci výsledků, že se k obrázkům dostanu až o víkendu.

Jsme si vědom, že dalším tvrzením, způsobím určitou dávku nesouhlasu, hlavně u lidí, kteří regulátorům věnovali část svého života. Ano problém je daleko hlubší, ale pro pochopení významu 1PI regulátoru jsem lepší přirovnání nenašel.

Hodně zjednodušeně řečeno, první regulátor lze chápat jako softwarový diferenciál, jehož úkolem je co nejrychlejší nalezení převodového poměru mezi otáčkami jednotlivých kol. Integrační (sumační) část pak na základě chyb „dolaďuje“ hledaný poměr k proporcionální části, která v podstatě může vracet na první krok převodový poměr známého „minimálního“ poloměru zatáčky.
MechEdu

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od MechEdu »

Dobrý den,
dle mého názoru, konstruktéři robotů s natáčecím krkem došli k závěru, že je pro ně daleko rychlejší pomocí jednoho motoru, který natáčí "krk" robota najít poloměr zatáčky, která je čeká, a tím i nastavit rychleji převodový poměr ig, který ovládá otáčky kol zadní nápravy. Na krk implementují regulátor o kterém mluvím v předchozím příspěvku.
Princip je stále stejný ...
AlesH
Příspěvky: 323
Registrován: 25 úno 2013, 09:18

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od AlesH »

Pěkné úvahy. Díky za ně.

Myslím, že k názvu "3pi" není třeba hledat hypotézy, protože sama firma Pololu (výrobce robota 3pi) na svém webu uvádí, že název pochází z rozměru robota, který má průměr 3*pí centimetrů, tedy cca 9,4 cm. "The name comes from the size of the robot’s chassis, which is approximately 3pi centimeters (9.4 cm, 3.7"in) in diameter." Viz http://www.pololu.com/catalog/product/975/faqs

Ale OK, můžeme to zkusit i přes počet regulátorů :)

Pro svůj selský rozum si první popsaný regulátor (1PI) pro sebe překládám jako "regulátor směru jízdy". Myslím, že tento název dobře vyjadřuje, o co se v této regulaci snažíme. Je mi jasné, že tento regulátor je u linefollowera asi nejdůležitější. Musí zvládnout rychle reagovat na prudké zatáčky, ale současně musí zajistit, aby robot směrově "nepřekmitával" a aby zajišťoval stabilní a rychlou jízdu i na rovinkách a v mírných zatáčkách. Rád se zúčastním dalšího zkoumání principů, řešení a nastavení tohoto regulátoru.

Předpokládám, že druhý možný regulátor se bude vztahovat k "regulaci rychlosti jízdy".

Třetí regulátor v linefolloweru mne zatím nenapadá.

Úvahy o šířce poháněné nápravy si pro sebe zatím zjednodušuji tak, že užší náprava umožňuje snáze projíždět prudké zatáčky (přijatelnou rychlostí). Jakou výhodu má širší náprava mi zatím není jasné. Bude lépe sedět v zatáčkách? Proč? Intuitivně mi zatím vychází, že dokud se robot nepřevrátí, tak přilnavost v zatáčkách by na šířce nápravy neměla moc záviset. Nebo ano? Faktem je, že většina úspěšných linefollowerů má relativně širokou hnanou nápravu. Nějakou výhodu to tedy asi bude mít.
MechEdu

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od MechEdu »

Ano, 1PI je regulátor v ose "x", 2PI by správně měl být regulátor v ose "y", nicméně ukázalo se, že je lepší udělat separátní regulaci pro zrychlování (2PI) a brždění 3PI. Tedy 3PI nikoliv 3*(rudolfovo číslo).
MechEdu

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od MechEdu »

Dobrý den,
se zájmem jsem shlédl všechna videa a došel k následujícímu poznání:
a) Ani jeden robot se „neučil“ trať. Patrné zrychlování a brždění je řízeno pouze čárovým senzorem.

b) U japonského robota se dvěma senzory se jedná o případ, která jsme již probírali. Jakmile první senzor zaznamená odchylku od středu a druhý je stále na středu, je detekována zatáčka a započne brždění.

c) Při těchto rychlostech a s nimi souvisejících zrychlení je preferovaná širší zadní náprava, která lépe „čelí“ momentům setrvačnosti
.
Doporučení pro stavbu s pohledu bývalého automodeláře.

Rychlosti, kterými jezdí tito roboti, jsou opravdu vysoké, dají se přirovnat k formulovým dráhovým modelům v měřítku 1:25.

Motory, převodovky a šasí:
Na těchto robotech jsou podle mého názoru motory a převodovky z dráhových modelů (pozor, nezaměňovat s komerčními autíčky na autodráhu). Výhoda je, že všechny komponenty nezbytné na jejich stavbu jsou běžně dostupné. Převodovka je jednoduchá, pastorek na motoru a na hřídeli kola, buď „korunkové“ ozubené kolo (kolmý převod), nebo čelní kolo. Průměr hřídele 3mm. Hřídel kalená a broušená na „kulato“, usazená do kuličkových ložisek. Šasí z tenkého ocelového plechu vypáleného na laseru. Ocelový plech se bere ze zednických lžic. Pozor, rozhodně se nepálí pouhý obdélník. Šasí má různé otvory, které umožňují podvozku „pracovat“, čím více se to umí kroutit tím lépe. Nikdo nezná žádné pravidlo, jak to správně udělat, jenom se obecně ví, že v zatáčkách to musí správně pružit. Ložiskové domečky a motory se pájí přímo na základní ocelovou desku. Zde se pracuje s maximální přesností, jakákoliv nekolmost se u těchto rychlostí vymstí.

Kola:
U těchto robotů se použijí formulová kola. Tedy malý průměr velkou šířku, mechové gumy broušené na kulato. Náboje kol s kalibrovanou dírou „vrtanou“ výstružníkem.

Domněnka
Čárový senzor bude dle mého mínění realizován úplně jinak, než jsme zvyklí. Bude to pravděpodobně lineární pole, podobné těm, která se používají v levných skenerech.

Elektronika
Je potřeba se připravit na „ohromné“ proudy. Při akceleraci, no raději to nebudu ani psát, také jsem tomu nevěřil, dokud jsem si to nezměřil sám :-)

Software a vše ostatní
Platí vše, co jsem napsal dříve.

Osobní názor
Ačkoliv je pohled na formule zábavný, podle mého mínění se nejedná o nic mimořádného. Pokud jde o edukaci, tak stejnou funkci udělá robůtek co máme všichni doma. Z tohoto prostředí jsem utekl, pokud budete chtít na „bednu“, můj kvalifikovaný odhad, investice od 12 do 20 tis. A budete mít stále a jenom robota co umí jezdit po čáře. Mimo jiné, stačí jediná chybka v SW, robot v plné rychlosti vyjede, narazí do překážky a můžete začít od nuly. Rozhodně nic nelze „narovnat“, vše se musí dělat od začátku.

Tip
Závody na čáře sleduji spíše jako volnou jízdu v krasobruslení, tedy eleganci s jakou projede robot trať. Nezáleží na rychlosti, ale zjevné inteligenci pohybu. Moje největší ovace by sklidil team, který by přišel na dráhu, položil na ní pravítko, vytáhl foťák, fotku nahrál do PC, programem zpracoval emulaci a pak prohlásil, projedeme to za minutu, dvacet jedna sekund. Pak tam dal robota a ono by to +- tak bylo. Mimo jiné, třeba by nepotřebovali ani cvičnou jízdu na vzorkování trati …
AlesH
Příspěvky: 323
Registrován: 25 úno 2013, 09:18

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od AlesH »

Hmm, já sice u těch japonských robotů vidím, jak zpomalují už půl metru před zatáčkou, ale OK, každý i na stejném záběru můžeme vidět něco jiného. Nic to ale nemění na mém přesvědčení, že "odometrické" zpomalení před prudkou zatáčkou je jedna z možností, jak zvýšit průměrnou rychlost linefollowera. A je to přitom možnost relativně dostupná (pokud máme odometrii, tak stačí jen úprava SW).

Přejdeme už v úvahách k regulátorům, nebo ještě chvíli zůstaneme u "mechaniky"?

Pořád mám u té "mechaniky" pár otázek a nejasností (plynoucích zřejmě z mé nevzdělanosti):
- kdy a proč je výhodnější širší hnaná náprava a kdy užší?
- proč je vhodné mít těžiště co nejníž?
- jaká šířka pneumatik a jaký průměr pneumatik je optimální?
- jaký je optimální převod, otáčky kol a výkon motorů?
- jaká by měla být celková hmotnost robota? co nejnižší kvůli zrychlení? vyšší kvůli přítlaku kol?
- jaká je optimální vzdálenost čidel od hnané nápravy?
- jaké je optimální uspořádání bloku čidel (počet, rozteče, šířka, tvar)?
Bodie
Příspěvky: 110
Registrován: 05 kvě 2013, 17:52

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od Bodie »

Tak zrovna jsem si něco počítal na jednoho robota do školní laboratorní úlohy, a zjistil jsme, že závěr se bude hodit i sem. Jedná se o polohu těžiště sledovače. Zjednodušeně, proč těžiště co nejníž? Klasická odpověď zní kvůli větší stabilitě. Odpověď vycházející z mých vzorečků je pak konkrétnější, čím níže bude, tím větší může mít robot akceleraci, aniž by se zvedal jeho předek.
A jak na to?
Je potřeba určit polohu těžiště - při návrhu analyticky z hmotností a předpokládané polohy jednotlivých částí, u hotového sledovače i experimentálně. Je potřeba ale určit i jeho výšku, ne jen pozici z půdorysu.
Dále je nutné určit místo dotyku kol s podložkou, což je daleko jednodužší.
Nyní z těchto dvou údajů určíme při bokorysu (pohledu z boku) výšku těžiště nad podložkou (vzdálenost našich dvou bodů v jedné ose) a vzdálenost našich bodů v druhé ose, s tím že předpokládám, že je těžiště od kol směrem dopředu robotu, jinak by byl hned překlopený.
Nyní vypočteme tg (alfa) = (vzdálenost v délce) / (vzdálenost ve výšce)
Poté kdybychom to rozkreslili na síly, v těžišti je tíhová, a při zrychlení zde také působí setrvačná síla (m*a). Jejich výslednice musí mířit nejdál do místa styku kol a podložky, takže dojdeme k závěru
tg (alfa) = setrvačnost / tíha
a po úpravě
a = g * tg (alfa)
takže zrychlení je zde závislé pouze na tg (alfa), a tento údaj s eodvíjí pouze od mechanické konstrukce - polohy těžiště oproti kolům.
Zvedání sldovače při vyšším zrychlení jde řešit opěrnými body za koly, ale i tak se robot vždy lehce zvedne a může dojít k problémům s vyhodnocením čáry atd.
Pozor ale i na to, že v další řadě záleží na koeficientu smykového tření (statickém) mezi kolem a podložkou, aby bylo možno výkon z motorů pro dané zrychlení přenést bez prokluzů. Daný vztah jsme odvozoval pár měsíců zpátky do jednoho projektu, tak zde uvedu jen výsledný vztah.
a = μ * g
samozřejmě to je podmínka pro maximální možné zrychlení.

A poznámka na konec - když si původní úvahu a rozbor aplikujete při pohledu zepředu na robota, můžete dojít k obdobným vztahům týkajících se možnosti překlopení robota. Zrychlení ve výpočtech nahradíme akorát vztahem v^2 / r , jelikož neuvažujeme zrychlení a sílu s ním spojenou ale konkrétně odstředivou sílu. Pro kompletnost v je rychlost robota v zatáčce a r je její poloměr, jindy nemá o překlopení cenu uvažovat.

A úvaha k hmotnosti robotu? Udělat ho co nejlehčího kvůli vztahu F = m * a (2. Newtonův zákon), protože síla je dána motorem a hmotnost celým robotem a z toho plyne maximální dosažitelné zrychlení (řekněme dynamika) robota z pohledu výkonu motoru. A přítlak? Co nejlepší materiály a uměle zvýšit přítlak třeba turbínou. Hmotnost je "stále stejná" (přičte se ta od turbíny), ale kolmá síla na povrch se jejím působením zvýší a tudíš i smykové tření (Fs = μ*(Fg + Ft), Fg - tíha robota, Ft - síla turbíny).
AlesH
Příspěvky: 323
Registrován: 25 úno 2013, 09:18

Re: Sledovač čáry - mechanická stránka

Příspěvek od AlesH »

OK, díky za vzorečky a další úvahy. Vzorečky k těžišti se ale týkají jen výpočtu "bodu převrácení", což je už extrémní situace, která je u linefollowera velmi nepravděpodobná. Pro sebe si tedy zatím ty úvahy upravím v tom smyslu, že čím je těžiště výše, tím více se odlehčují "zadní" kola při brzdění a tím více se odlehčuje "vnitřní" kolo při zatáčení. Takže nižší těžiště přináší účinnější brzdění (na zadních kolech zůstane vyšší přítlačná síla) a rychlejší zatočení (protože neproklouzne vnitřní kolo [které v zatáčce zpomaluje nebo stojí]). Pro mne to jako vysvětlení asi bude stačit.

Ohledně hmotnosti robota se domnívám, že vyšší hmotnost může do určité míry zvětšit součinitel tření s podložkou (stisknutím pneumatik a tím zvětšením styčné plochy kol s podložkou), takže celková třecí síla se zvedne více, než jen nárůstem přítlačné síly. V reálných podmínkách tedy zřejmě bude existovat něco jako "optimální hmotnost robota", závislá na konkrétní konstrukci pneumatik, podvozku a výkonu motorů. Osobně jsem měl u svého robota tu zkušenost, že po "přidání zátěže" opravdu poněkud méně klouzal v zatáčkách a byl schopen je projíždět znatelně rychleji, než když byl lehký. Samozřejmě se ale s vyšší hmotností zhoršovala "dynamika" (zrychlení) robota, takže optimum bude třeba nalézt experimentálně. Možná, že když budou pneumatiky opravdu dobře přilnavé, tak to optimum bude blízko minimální hmotnosti robota. Podle mne se tedy rozhodně vyplatí pokusit se robota udělat co nejlehčího a teprve pak případně experimentálně ověřit, jestli po přidání zátěže bude vykazovat lepší vlastnosti. Výkonná přítlačná turbína je samozřejmě radikálním způsobem zvýšení přítlačné síly a kdo ji dokáže dobře využít, bude vyhrávat.

Vliv těžiště a celkové hmotnosti je mi tedy už celkem jasný (alespoň principiálně).

Pořád mi ale zbývají další nezodpovězené otázky:
- kdy a proč je výhodnější širší hnaná náprava a kdy užší? [intuitivně bych preferoval co největší rozchod kol, ale proč?]
- jaká šířka pneumatik a jaký průměr pneumatik je optimální? [intuitivně bych bral velké a široké pneumatiky, ale je to optimum?]
- jaký je optimální převod, otáčky kol a výkon motorů? [intuitivně bych chtěl všude co nejvíc, ale má to smysl?]
- jaká je optimální vzdálenost čidel od hnané nápravy? [intuitivně bych preferoval dlouhý "čumák", ale kde je reálné maximum?]
- jaké je optimální uspořádání bloku čidel (počet, rozteče, šířka, tvar)? [intuitivně mi plně stačí 3 čidla, ale co mi mohou přinést další?]

Pomůžete mi někdo s nalezením odpovědí?
Odpovědět