Šikmé ozubení

Odpovědět
butan
Příspěvky: 61
Registrován: 02 dub 2019, 07:06

Šikmé ozubení

Příspěvek od butan » 24 úno 2020, 10:01

Je tady na fóru autor sobotní přednášky na zubatá kola?
Rád bych se čistě teoreticky optal na plastová kola z tiskáren. Šikmé zuby tam vídám často, dokonce i ty "šípové" nebo jak se to jmenuje, prostě šikmý na obě strany, jako kolo od traktoru.
  • Jak se takové kolo vyndává z formy? (myslím plastové kolo se šikmými zuby) předpokládám že není dodatečně frézované
  • Platí ta teorie o podfrézování zubu i pro vyjiskřované formy pro zubatá kola na lisování?
  • Kolega fanda do aut říká, že obyčejná auta mají v převodovce šikmé ozubení, a závodní přímé. Tady asi o to podfrézování nejde?

jova
Příspěvky: 340
Registrován: 16 pro 2013, 11:40

Re: Šikmé ozubení

Příspěvek od jova » 24 úno 2020, 21:30

Předně bych chtěl podotknut, nejsem žádný specialista na ozubená kola. Z teorie jejich výroby jsem si vybral to, co potřebuji pro jejich výrobu na té mé odvalovačce. Protože jsou to, ale základy které platí více méně pro každé ozubené kolo, pokusil jsem se je v té mé zmatené, předem nepřipravené přednášce, předat i vám.
K těm dotazům.
Netuším, jak se šikmá kola lisují, ale předpokládám, že forma je dělená z více kusů a jejich vyjmutí pak je bez problémové.
S tím podfrézováním se to má tak:
Pro nekonečný počet zubů je základní tvar rovnoramenný lichoběžník se sklonem zubu nejčastěji 20stupňů. Stejný tvar má i ta fréza, která se otáčí a vyřezává z té kulatiny ozubené kolo. Pokud snižujeme počet zubů a tím pádem i průměr té kulatiny, dostaneme se na mezní počet zubů, při kterém se zuby začnou podřezávat. Je to dáno tím, že to kolo a ta dvalovací fréza mají společnou odvalovací přímku, na roztečné kružnici. Ta je v polovině výšky zubu. A jak ten počet zubů snižujeme, dojde k tomu, že ta odvalovací fréza se už do té zubové mezery odvalováním nevejde a podřízne paty těch zubů. Hezky je to vidět na tomhle obrázku.
zub.jpg
Dá se to spočítat i matematicky a z výpočtu pak vyjde, že pro 20 stupňů, je počet zubů bez podříznutí 17. V praxi se lehké podříznutí toleruje a tak je stanoven počet na 14 zub. Aby se z toho nějak „vybruslilo“ a mohly se dělat pastorky i s menším počtem zubů, zavedlo se tak zvané korigování. Existuje asi 20 způsobů jak korigovat ozubení. Pro to odvalování, je asi nejběžnější u těch pastorků, korigování posunutím o kladnou hodnotu +x1m. V praxi to znamená, že se frézuje stejný počet zubů na větším průměru kulatiny. Díky tomu jsou zuby špičatější a mají širší zubní mezeru.
Totéž, co jsem tu psal o výrobě, platí samozřejmě i pro fungování ozubených kol. Takže kdybys na té vyjiskřovačce, nebo tiskem, vyrobil ozubené kolo s menším počtem zubů než je těch 14 bez podříznutí, nebo toho korigování, tak by se ty zuby „zadřely“, protože by v tom pastorku na ty „protizuby“ nebylo místo.
Proč se používají v převodovce auta šikmé zuby, je jasné. Mají tišší chod, příznivější záběr, současně je několik zubů v záběru, můžou mít menší počet zubů bez korigování… Jak je tomu u sportovních aut netuším. Třeba do sebe přímé zuby „zapadají“ lépe při řazení :roll: To podříznutí se projevuje při tom mezním počtu zubů, jestli jsou v převodovce menší počty zubů netuším, ale určitě by se to tam řešilo tím korigováním.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host