Syndrom unaveného motoru

daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od daton »

Zdravím
chtěl bych se zeptat na názor případně zkušenosti s ss elektromotory.
Dostaly se ke mě dvě aku vrtačky stejného výrobce i modelu. Jedna měla kroutící moment super a druhá jen velice "vlažny" zkrátka moc netáhla. Nejprve jsem záměnou vyloučil baterii dále pak rozběhovou PWM elektroniku ve spušti a následně i převodovku. Zůstal mi tedy elektromor. Ten se odporově při pootáčení komutátorem chová velmi podobně jako ten co funguje správně, i magnetické pole má při pootočení stejný tah, ale stejně netahne.
Nesetkla jste se s tím už někdo? Napadá mne jen mezizávitový zkrat, ale u tohoto typu motoru RS550PH na 12V se mi to moc nezdá.
Dík za názory.
jova
Příspěvky: 361
Registrován: 16 pro 2013, 11:40

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od jova »

Jaký odebírají ty motory proud naprázdno?
Setkal jsem se i s problémem na komutátoru. Měl vyplněné škvíry mezi lamelami obroušeným uhlíkem. Není ten komutátor pootočený?
Magnety mají stejnou sílu?
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od daton »

Zdar
no tak proudy jsem měřil na zdroji ten horší motor bere při 10V a nezatíženy kupodivu trochu menší proud než ten ostrý. No na komutátor jsem se zatím nedostal má to pastorek a rotor nelze vyndat. Zkusím to ale rozdělat a alespoň obrousit ten komutátor jemným smirkem. No a pak uvidím. Jestli se pootočil komutátor pak to asi nezjistím. :roll:
jova
Příspěvky: 361
Registrován: 16 pro 2013, 11:40

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od jova »

Štěrbiny mezi lamelami komutátoru by měly být přesně proti středy magnetických pólů.
Osobně to tipuju na slabší magnet (magnety).
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od daton »

Je možné že by magnety zeslábly? Chápu degradaci magnetů vlivem tepla a to u tohoto motoru v ruční vrtačce není nemožné ale ještě jsem se s tím nesetkal. Teoretiky by mohlo pomoci kdybych tem přidal magnet například z disku. Problém ale bude vnější plechový obal ten zřejmě magnetické pole opět oslabí a efekt se nedostaví. Je to už jen akademická diskuse protože asi objednám nvý motor jen mi dělá starosti ten pastorek abch ho dokázal stahnout a narazit na nový motor.
Nemáte někdo zkušenosti se stahováním takovýcht pastorku a neporadil by jste někdo? Běžný stahovák se pro necelou 2mm mezeru mezi pastorkem a krytem motoru nedá použít.
jova
Příspěvky: 361
Registrován: 16 pro 2013, 11:40

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od jova »

Buď je tam rýhovaná hřídel, to se většinou dělá o plastových pastorků.
Nebo je to přilepené, pak to je třeba opatrně nahřát a zapáčením, třeba dvěma šroubováky proti sobě uvolnit.
Nejhorší je, pokud je to tam nalisované. Tam se to dá většinou taky uvolnit tím nahříváním , ale už je to problém.
Ty 2mm jsou už dost na to, aby se udělal malý stahovaček třeba z kousku jeklíku viz: https://forum.strojirenstvi.cz/viewtopi ... =18&t=2117
Pokud je motor na vyhození, stojí za úvahu, zda nesundat zadní čelo a vylisovat to na "hulváta" skrz to přední ložisko.
Jestli má ten pastorek 12 a více zubů a není v palcových mírách, tak bych ti mohl vyrobit nový mosazný.
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od jrt »

daton píše: 31 kvě 2018, 21:14 ... motor bere při 10V a nezatíženy kupodivu trochu menší proud než ten ostrý.
... obrousit ten komutátor jemným smirkem.
Není jedno vinutí přerušené nebo není jedna lamela níže, takže se jí kartáčky nedotknou?
Smirkem néééé!!!. Zrnka se zasekají do měděných lamel a je po motoru. Vezmi to tvrdou mazací gumou.
Je možné že by magnety zeslábly?
U feritových magnetů je to zcela běžné a taky se může stát, že je v tom magnetu vlasová trhlina.

No, a nebo ta závada taky může mít úplně jinou příčinu... :D
jrt
daton
Příspěvky: 664
Registrován: 16 bře 2013, 16:12

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od daton »

Aha no tak dobře smirkem ne, to si budu pamatovat :-) . Jednu takovouto vrtačku už jsem opravoval. Měl ji sádrokartonář bylo to Metabo tak že lepší kousek a zadní kluzné ložisko motoru rs570 se při chodu rozpištělo snad 2kHz. Když jsem se to pokoušel vyčistit nebo promazat nic nepomohlo nebo jen na chvilku. Zřejmě jemná zrna zadřená do kluzného ložiska už nebylo možné ničím odstranit. Tak nový motor to jistil. Tam bylo stahování pastorku jednoduší byl cca 3mm od těla motoru u nyní opravovaného je to horší.
Nezkoušel jste někdo pastorek třeba nahřát aby šel lehčeji dolů?
Uživatelský avatar
jrt
Příspěvky: 1921
Registrován: 17 úno 2013, 17:13

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od jrt »

Nahřátí už ti radil jova.
Motor má modelářskou velikost, tak použij modelářský stahovák.
jrt
Uživatelský avatar
fulda
Příspěvky: 1359
Registrován: 04 led 2016, 17:18

Re: Syndrom unaveného motoru

Příspěvek od fulda »

Jako vláčkař o motorech něco vím :)
Ale abych se tu moc nevytahoval, tak docela hezké shrnutí udělal James May v seriálu Král montérů II: Elektrický vláček 1
Odkazy třeba TADY :)

Jestli ti mohu poradit, vem ohmmetr a sleduj odpor motoru a pomalu s ním otáčej. Pokud má z/\sr/\ný komutátor, bude všude větší než na fungujícím, pokud má přetržené vinutí, bude v nějakém místě nekonečno, pokud je někde mezizávitový zkrat, bude někde menší odpor.

Na čištění komutátoru a uhlíků se používají "skleněné štětce", to ukazuje třeba i ten May, nebo leštící tyčinky popsané TADY.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Odpovědět