Stránka 1 z 1

Skluz motoru

Napsal: 10 črc 2018, 21:00
od daton
Ahoj
s třífázovými motory jsem zatím moc nepracoval a tak bych se rád zeptal zda například existuje graf závislosti velikosti skluzu v závislosti na zátěži a velikosti napájecího napětí. Napadlo mne to totiž na elektrokole kde je třífázový motor a vždy jak se vybíjí baterka tak se snižuje rychlost i při stejné frekvenci kterou do něj pumpuje oscilátor v rukojeti rychlosti (analog plynu u motorky). Vzhledem k tomu že moje váha se nemění a rychlost klesá tak bych předpokládal že takový graf může existovat.

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 06:49
od gilhad
Lepsi vyrobci maji pro sve motory ty grafy dostupne, obcas i verejne dostupne. Samozrejme neni problem namotat motor nejak, zmerit par zakladnich hodnot (tocise/netoci, pripadne zere tolik a tolik naprazdno/ v nominalni zatezi) a na nejake grafy se vykaslat.

Zkus se podivat na stranky vyrobce, nebo dohledat na netu podle druhu motoru, nebo se vyrobce primo zeptat.

A taky si ten graf muzes udelat pro ten motor sam (cimz se ti tam zahrne i vliv opotrebeni a vyrobnich nepresnosti a tak)

Vliv ma taky ten oscilator, idealni by ti pri danem nastaveni drzel frekvenci i napeti (a na rovine i rychlost a proud), dokud by se baterka nevybila prilis, laciny se nejak pokusi o frekvenci, ale vysledne napeti bude zalezet na vstupnim napeti, ktere s vybijenim klesa. Tady by pomohl dost vykonny stabilizator mezi baterkou a oscilatorem (a zase spis menic napeti (idealne nahoru) nez nejaky, ktery prebytek napeti propali na teplo).

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 07:25
od daton
Ahoj
díky za reakci, čekla jsem že se k tomuto tematu vyjádří i JRT protože motory jsou jeho parketa :) - A ten motor v elektrokole není klasický střídavý elektromotor ale svým uspořádáním dipolů a permanentními magnety se spíš blíží ke krokovému motoru.
A první potíž je ve výrobci, ten žádné rozumné informace o těchto motorech neposkytuje. O těch dražších středových motorech se lze dočíst více ale ty klasické co jsou zapleteny v kole tam toho moc není a ještě mám podezření že to vyrábí více továrniček v číně a mezi sebou přebírají koncept který si následně pro sebe upraví tak aby byly odlišní a tím se liší i parametry, i když docela by mne zajímalo jestli se na tom dá odklonem od správně navrženého motoru (například přidáním pár závitů, nebo zvětšením kotvy atd samozřejmě jen o trochu) tolik pokazit nebo jsou to jen malé odchylky. Přidání závitů asi výkon při stejném napětí sníží ale zase lze to napětí navýšit.
JInak ano dal by se asi v laboratorních podmínkách vytvořit ten graf ale při provozu kola je to skoro nemožné. Jednak frekvence se vlastně měmní přidáváním plynu a tedy nedokážu odhadnout jakou že to tam vlastně mám, to by se dalo obejít že dám prostě plný plyn a bude vždy maximální ale vzhledem k okolním podmínkám větru a to i mírnému a je těžke měřit pokles rychlosti na určitou vzkálenost bez chyby, která by toto měření dosti degradovala. Pokud bych to dělal celé odpoledne až do vybití aku asi bych dal něco dohromady ale na to mi zase chybí čas.

Ale díky za typ. Myslel jsem jestli právě JRT neprozradí něco o krokáčích a jestli by se to na ten motor nedalo aplikovat.

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 08:37
od petr-kubac
Jestli ten motor má rotor s permanentními magnety - pak je vysoce pravděpodobné, že to není asynchronní motor. Pak je vysoce pravděpodobné, že zpomalování motoru při vybíjení baterky je chtěná věc, kterou budič motoru dělá aby motor nevypadl ze synchronizace.
V dobách, kdy jsem se o to zajímal tak motory tohoto typu a velikosti "do elektrokola" byly s čidlem otáček, aby se dalo regulovat i v nízkých téměř nulových otáčkách. Není vyloučeno, že dnes je měnič motoru typu back EMF - tedy polohu rotoru si měří dle napětí na vinutí motorů - tudíž tam ani žádné viditelné čidlo nemusí být.

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 11:04
od daton
Jo to měření přes vinutí je známá věc třeba u regulátorů pro modeláře. Nejsem si ale jist zda se jedná o synchronní motor i když by mohlo. Ta elektronika v tom kole je dost nečitelná a nelze k ní opět nic sehnat tak že je otázkou jestli tam je ten procesor naprogramovaný tak aby bral toto v úvahu a nebo ne. Ale bylo by to zajímavé, to znamená že by oscilátor musel snižovat frekvenci na základě napětí ale hlavně i náznacích skluzu kde se přímo promítá síla odporu otáčení motoru. jinak řečeno, když motor začne vinou odporu například vzduchu zpomalovat nedojde ke skluzu ale procesor udržuje synchronizaci snížením rychlosti, kdy má motor vyšší točivý moment. No to by asi šlo. V případě skluzu si nejsem jist jestli jsou tam třeba něco jako harmonické při kterých by se motor chytl a zvýšil se jeho točivý moment že by se tam udržel ... asi ne že? Nebo si to vysvětluji špatně?

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 11:56
od jrt
JRT taky není furt k na internetu...

Ty zmiňované trojfázové motory mají hallovy senzory, které fungují jako enkodér pro řídící jednotku a s vysokou pravděpodobností je příčinou zpomalování při poklesu napětí to, co napsal Petr, tedy zásah řídící jednotky. Při nižším napětí klesne proud motorem, a trvá déle, než se rotor přesune do další polohy, otáčky tedy klesají.

V nejbližší době se budeme v Hobbyrobotu těmito motory hlouběji zabývat, tak až budou známy výsledky, vytvoříme nějaký článek či manuál.

Re: Skluz motoru

Napsal: 12 črc 2018, 15:11
od daton
Super díky