Stránka 1 z 1

Ochranná dioda

Napsal: 01 črc 2018, 19:16
od KubJon
Dobrý den, mám takový dotaz, abych se ujistil, zda to chápu správně.

Když mám takovéto zapojení(viz. obrázek), tak když odpojím motor od napájení, tak cívka v motoru vytváří napětí, které jde znovu přes diodu do motoru, čímž znovu "napájí" motor?

Pokud se mýlím, předem se omlouvám a prosím o vysvětlení.

Díky

Re: Ochranná dioda

Napsal: 01 črc 2018, 23:47
od gilhad
V podstate to chapes spravne, akorat ze kdyz odpojis napajeni, tak se (roztoceny) motor ze spotrebice zmeni ve zdroj (cili baterku) a tu prez tu diodu vybijis (beres z ni energii).

Protoze ti tam jde proud , napeti je dane diodou, tak tam palis nejaky vykon, o ktery obiras baterku (motor), takze se ten motor postupne zastavi ( az spotrebuje rotacni energii na ohrivani diody.)

Zaroven motor je v podstate civka (ma vinuti), pri zmene napeti se snazi udrzet proud (obdobne jako kondenzator se pri zmene proudu snazi udrzet napeti). Pokud by si ten motor pouze odpoil, tak by mel mezi kontakty "nekonecny" odpor a aby udrzel proud, musel by tam vygenerovat "nekonecne" napeti (v praxi jsou vsude ruzne nedokonalosti, takze misto nekonecne si dej jen hodne velke), a tak vysoke napeti tam nechces, navic by to naprazdno bezelo docela dlouho (nez to zastavi vnitrni treni, odpory a jine neidealnosti).

Pokud by to napajeni bylo prez nejaky stabilizator, ci jinou elektroniku a tys to odpojil a pripojil, tak tam slehnes docela slusny vyboj a to elektronika nerada. Kdyz tam mas tu diodu, tak to napeti tam odpovida ubytku na diode a to je tak kolem voltu a elektronice se nic nestane.

Re: Ochranná dioda

Napsal: 02 črc 2018, 11:53
od daton
Zdravím
dovolil bych si to trochu poopravit (při vší úctě ke Gilhadovi). Jde o to že pokud se jedná o stejnosměrný komutátorový motor (jako, že obrázek tomu odpovídá) pak při odpojení od napájení je vlivem točivé energie na komutátoru stejné avšak zmenšující se napětí v závislosti na otáčkách a tedy se dioda (pokud se nejedná o zenerku) neuplatňuje. Tedy nijak nesnižuje otáčky motoru (zjednodušeně řečeno). Ta dioda tam může být proto že stejnosměrný motor je indukční zátěž a cívky v motoru vlivem indukce vytvářejí i opačně polarizované špičky, které by mohly něco poškodit a ty se přemění v teplo na diodě ale vzhledem k malým motorkům a nízkým proudům je ta energie zanedbatelná (s vyšším napětím a proudem se špičky zvětšují) . Potom také dioda brání roztočení motoru v protisměru pokud by někdo chtěl roztočit motor opačně pomocí mechanické energie a přeměnit ji na elektrickou pak by tomu dioda bránila.